Bedrijf in Beeld
De Reusch in Schimmert zet streekproducten en -producenten op de kaart, vertelt het verhaal van de rijkdom van de streek en bodem én heeft duurzaamheid en circulair ondernemen doorgevoerd tot in de kleinste details. Van korte voedselketens en zero-waste strategie tot de energie neutrale exploitatie. Onlangs won De Reusch de Watertorenprijs 2021. Volgens de jury is de toren ‘een hecht, samenhangend concept dat van betekenis is voor de hele regio’.
De toekomst van de iconische watertoren van Schimmert was lange tijd ongewis. Totdat ondernemer Nico Eurelings in 2015 de knoop doorhakte en het gebouw met aangrenzende woning kocht. Samen met broer Roger Eurelings, collega-ondernemers André en Anne-Marie Köppen, IBA, de gemeente Beekdaelen en vele andere ambassadeurs en partners ontstond het idee voor De Reusch als dé plek voor innovatie, educatie en beleving.
Streekproducten en -producenten
Roger Eurelings: “De Reusch vertelt het verhaal van streekproducten en producenten. Het is ons doel mensen bewust te maken van al het moois en lekkers dat de regio te bieden heeft, producenten eerlijke prijzen te bieden en de korte voedselketen te bevorderen. Niet voor niets luidt ons motto ‘Eten en drinken van zover je kunt kijken’.” Op het uitzichtpunt op de zevende verdieping laat Roger Eurelings zien, dat dit motto letterlijk te nemen is. Bij helder weer is het zicht een zo’n 60 km. “Alle producten die wij via de webshop en de winkel verkopen of die we in ons restaurant serveren, komen van producenten die binnen deze 60 km liggen. Behalve koffie, thee en enkele specerijen. Via de app De Reusch, die te gebruiken is op het uitzichtpunt, is zichtbaar om welke leveranciers het gaat en welke producten ze leveren. Direct bestellen via de app is ook mogelijk.”
Innovatie, educatie en beleving
De ondernemers van de De Reusch steken veel energie in het netwerken en samenbrengen van lokale producenten. Nico Eurelings: “Wij denken mee in nieuwe producten, maar ook in de verkoop en distributie daarvan. Daarnaast bieden we regionale producenten een platform; door de organisatie van een maandelijkse regionale streekmarkt met masterclasses, via de app, de winkel en de webshop. We bieden educatie via workshops samen met lokale producenten zoals bijvoorbeeld Zwamburg (oesterzwammen), Talentino (speltbroden en -vlaaien) en De Auw Stoof (Geulhemmer grottenham). Het hele concept van De Reusch is gericht op beleving; of het nu gaat om deelname aan een workshop, eten in het restaurant, het magnifieke uitzicht, genieten van (of zelf brouwen!) van een speciaalbiertje of frisdrank uit de energieneutrale brouwerij van André Köppen of de 4D film in ons smaaktheater. Elke bezoeker van De Reusch gaat geheid naar huis met een brede glimlach én meer bewustzijn over wat onze fraaie streek te bieden heeft.”
Toekomst
Op 30 juni 2021 opende De Reusch zijn deuren, op 27 augustus werd al de 10.000ste bezoeker geteld. Gemiddeld ontvangt De Reusch ruim 1.000 bezoekers per week. “Elke bezoeker, behoudens bezoekers van de begane grond en het restaurant, betaalt 3 euro entree. “De entreegelden reserveren we volledig voor het in standhouden van het rijksmonument De Reusch”, aldus Roger Eurelings. “Want het gaat ons niet alleen om behoud van historie en het nu, we willen dit gebouw en alles waar het voor staat uiteraard ook behouden voor de toekomstige generaties.”
Meer informatie: www.dereusch.nl
Iedere twee weken brengt ESZL een Zuid-Limburgs bedrijf in beeld. Om de diversiteit en het innovatievermogen van het Zuid-Limburgse mkb in de volle breedte te laten zien. Deze bedrijven zijn niet noodzakelijk verbonden aan (een project van) ESZL.