Limburgse Smaakzegel voor producten van Limburgse bodem

Circulariteit & Duurzaamheid

 Het Regionaal Voedselsysteem Zuid-Limburg timmert aan de weg. Sinds de oprichting in 2019 verdubbelde het aantal deelnemende bedrijven tot nu toe elk jaar. De organisatie breidt de activiteiten nu uit richting Midden- en Noord-Limburg. De nieuwe naam wordt dan ook: Regionaal Voedselsysteem Limburg (RVS-LB). Ook is er nu een keurmerk voor producten van Limburgse bodem.

Al 320 bedrijven sloten zich de afgelopen 5 jaar aan bij het Regionale Voedselsysteem. De ambities liegen er niet om: in 2030 is 25% van het geconsumeerde voedsel lokaal geproduceerd. Tijdens de bijeenkomst in kasteel Eyckholt in Roosteren wordt de noodzaak van een regionaal voedselsysteem nog eens benadrukt. Het globale voedselsysteem geeft allerlei problemen op het gebied van biodiversiteit, milieu, stikstof en water. Een regionaal voedselsysteem kan een bijdrage leveren aan de oplossing. Door de samenwerking tussen regionale producenten, consumenten, strategische partners en lokale overheden te versterken, streeft het RVS-LB ernaar de provinciale voedselvoorziening te vergroten, de CO2-voetafdruk te verkleinen en de regionale economie te stimuleren.

Limburg heeft het allemaal!

Merijn Luijkx, expert agrarische innovatie & verduurzaming bij Rabobank: “Het unieke aan Limburg is, wij hebben het allemaal: groente, fruit en vlees. Wel moet de verbinding en verknoping van de verschillende partijen in de voedselketens beter.  Daarin kan het RVS-L het verschil maken; door integraal samenwerken van boer tot bord te stimuleren.” De verschuiving naar een Regionaal Voedselsysteem leidt tot meer aandacht voor natuur & milieu, een sterkere toeristische sector en economie in de hele provincie. Het biedt de landbouw nieuw perspectief en leidt tot verduurzaming door kringloop en regeneratieve landbouw. Het systeem is transparant, producenten krijgen een eerlijke prijs voor hun product.”

Wat vindt de Limburger?

Om zicht te krijgen op wat de Limburgse consument vindt, voerde communicatiebureau Imagro een onderzoek uit bij ca. 500 Limburgers, verspreid over de provincie. Wat blijkt? 47% van de Limburgers koopt regelmatig regionale producten. Herkomst is – na kwaliteit, prijs en smaak – het belangrijkste koopargument. Voor 8% is herkomst zelfs hét belangrijkste argument. Het onderzoek laat zien dat de Limburger verder kijkt dan eigen dorp, stad of regio maar juist de hele provincie als regionaal beschouwt. Extra aantrekkelijk aan regionaal is het steunen van lokale ondernemers (gunfactor) en duurzaamheid. 79% van de ondervraagden vindt het concept van het RVS-LB aantrekkelijk. Eén van de ambities van het RVS-LB is dat regionaal geproduceerd voedsel een onderdeel wordt van het gedragspatroon van consumenten. Om dat te realiseren, moeten de regionale producten verkrijgbaar zijn in de supermarkten, want daar wordt 80% van het voedsel gekocht. Herkenbaarheid van regionaal geproduceerde producten is dan essentieel.”

 

Limburgse Smaakzegel

Om de herkenbaarheid van producten van Limburgse bodem te vergroten, is een keurmerk ontwikkeld. De Limburgse Smaakzegel is er voor authentieke Limburgse producten. De Limburgse Smaakzegel is niet alleen te vinden op productverpakkingen maar ook in etalage van een verkoper, in de boomgaard van een teler, op de menukaart van een restaurant. Theo Dela Haije, field sales manager bij Bidfood is enthousiast over het RVS-LB: “Dit sluit aan bij de filosofie van Bidfood. Bij ons vinden regionale foodprofessionals elkaar al volop. Samen met onze leveranciers werken we aan een duurzame en gastvrije toekomst waarbij naast een betrouwbare levering van de mooiste producten een eerlijke prijs aan de producent wordt betaald.”

Fotografie: Gé Beurskens, Reclamebureau Magenta Sittard.
Meer foto’s op: www.rvslb.nl/persconferentie

 

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Circular+: Boost je bedrijf met circulaire competenties

Circulariteit & Duurzaamheid

Circulaire Economie Limburg; Van traditie naar transitie

Circulariteit & Duurzaamheid

Duurzaamheid is een filosofie, geen board game

Circulariteit & Duurzaamheid
Menu