Deze maand viert Viastory Creative Agency uit Maastricht een jubileum. Het is namelijk 1 jaar geleden dat het bedrijf de B Corp-status kreeg. De wat? B Corp: Benefit Corporations, businesses that balance purpose and profit. Oftewel: bedrijven die hun producten en diensten inzetten voor een betere wereld, waarin winst, menselijke waarden en het welzijn van onze planeet in evenwicht zijn. We spraken Toos Hofstede van Viastory over het hoe en waarom achter B Corp: “Het zit in ons DNA.”
(Foto: Jonathan Vos)
Viastory is een creatief bureau dat oplossingen ontwikkelt voor de communicatievraagstukken van vandaag. Dat doet het bedrijf niet alleen met behulp van de nodige communicatie-expertise, maar ook door met een journalistieke, bedrijfskundige, sociaal-wetenschappelijke en zelfs juridische bril naar die vraagstukken te kijken. En nu is het bedrijf dus ook een B Corp.
B Corp-bedrijven voldoen aan de hoogste normen op het gebied van maatschappelijk en milieubewustzijn, zijn transparant over hun manier van werken én doen er alles aan om winst en doel in evenwicht te brengen. B Corps beogen een wereldwijde cultuurverandering om een meer inclusieve en duurzame economie op te bouwen.
Verantwoordelijkheid voelen
People, planet and profit is een van de fundamenten onder de visie en werkwijze van Viastory, legt Toos Hofstede uit: “Wij zijn onderdeel van deze wereld. Als mens maak ik gebruik, in de positieve zin van het woord, van wat de samenleving mij te bieden heeft. Als bedrijf werken wij met talent dat voortkomt uit en gevormd wordt door de gemeenschap. Dus ik als individu en wij als bedrijf hebben hier een verantwoordelijkheid in. Voor ons is dat logisch, haast vanzelfsprekend om hiermee bezig te zijn.”
Bovendien, zo zegt ze overtuigd, het kán eigenlijk niet meer als je als bedrijf hier níet mee bezig bent. “Het is geen keuze meer. Je kunt als bedrijf én als mens niet alleen voor jezelf kiezen, voor winst of louter je eigen welzijn. Zeker als dat betekent dat je andere mensen of de wereld daarmee in gevaar brengt. Dat kun je niet maken; dat zou ik asociaal durven noemen.”
Niks wordt opgelegd
Thema’s als maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu en duurzaamheid worden doorvoeld op de burelen van Viastory, zowel in gedrag als beleid. Maar deze onderwerpen als het ware opleggen aan klanten; dat doet het bureau niet. “Zeker niet”, benadrukt Hofstede. “Wat we wel zien is dat klanten zich ervan bewust worden dat deze thema’s een belangrijk onderdeel van de wereld van vandaag zijn geworden. Dat ze er vaak niet omheen kunnen. En dat ze op hun eigen manier hier invulling aan kunnen geven. Wat vaak weer zorgt voor een sterke positionering of propositie.”
Over positionering gesproken: Viastory is dus nu al een jaar lang een B Corp. Wat zoveel betekent dat het bedrijf voldoet aan een hoge internationale standaard voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen. Een logische stap, zo lijkt het, maar toch was Hofstede aanvankelijk wat terughoudend om vol voor dit ‘predicaat’ te gaan. “Dat was een bepaalde vorm van onzekerheid”, blikt ze terug. “Als communicatiebureau hebben we natuurlijk vaak de mond vol over hoe andere bedrijven zich zouden moeten positioneren. Maar hoe zouden we het zelf doen? We hebben vervolgens onszelf langs de meetlat van B Corp gelegd en zagen al snel dat we op een hoop punten voldeden. Toen hebben we de stap gewaagd.”
B Corp als officiële status
In o.a. de Verenigde Staten is B Corp al een officiële juridische status die bedrijven kunnen verwerven. In Nederland is dat nog niet het geval. “Hier hebben we de BV’s, de NV’s de VOF’s, de coöperaties, maar nog geen B Corps”, schetst Hofstede de huidige situatie. “We werken nu samen met B Corp en andere bedrijven om meer bekendheid te genereren en om uiteindelijk meer bedrijven mee te krijgen. Zodat B Corp ook hier een officieel begrip wordt.”
Wat heeft de keuze om een B Corp te willen worden Viastory eigenlijk opgeleverd? “Ten eerste kunnen we nu talent aan ons binden dat zich herkent in waar wij voor staan. Ten tweede hebben we nu veel meer kennis, die we ook kunnen delen met onze klanten”, somt Hofstede op. “En we zijn met leveranciers hierover in gesprek gegaan. In zulke gesprekken geven wij aan wat wij belangrijk vinden, bijvoorbeeld over materialen, en dan merk je dat dit ook tot nieuwe inzichten bij zo’n leverancier leidt. Waarna je samen daarin kunt investeren.”
Iedere twee weken brengt ESZL een Zuid-Limburgs bedrijf in beeld. Om de diversiteit en het innovatievermogen van het Zuid-Limburgse mkb in de volle breedte te laten zien. Deze bedrijven zijn niet noodzakelijk verbonden aan (een project van) ESZL.