De circulaire economie is niet langer een abstract ideaal voor de toekomst, maar een urgente maatschappelijke en economische opgave van vandaag. Het is de sleutel om slimmer om te gaan met grondstoffen, verspilling tegen te gaan en bedrijven toekomstbestendig te maken. Voor een regio als Zuid-Limburg, met een sterke maakindustrie, logistiek en kennisinfrastructuur, biedt de circulaire transitie niet alleen ecologische winst, maar ook economische kansen en sociale meerwaarde.
Toch gaat die transitie niet vanzelf. Ze vraagt om creativiteit, lef en nieuwe vaardigheden – en vooral om mensen die nú instappen. Studenten, ondernemers en burgers spelen daarin een cruciale rol. Want hoe groot de technologische innovaties ook zijn, de werkelijke verandering begint bij keuzes die we dagelijks maken. Jongeren zijn daarin extra belangrijk: zij bepalen met hun (koop)gedrag de markt van morgen. Precies om die reden onderzocht Sabine Reubsaet, alumnus Zuyd Hogeschool, hoe jongeren beter kunnen worden gemotiveerd om circulaire keuzes te maken – en daarmee bij te dragen aan een duurzame toekomst.
Dit is het eerste verhaal in een reeks over circulaire economie in (Zuid-) Limburg
Hoe jongeren te verleiden tot circulaire keuzes?
Hoe kunnen retailers jongeren stimuleren meer circulaire keuzes te maken bij de aanschaf van meubels. Dat onderzocht Sabine Reubsaet, die onlangs afstudeerde aan de opleiding Commerciële Economie van Zuyd Hogeschool. “Voor mij gaat economie niet alleen over méér verkopen, maar juist over slim omgaan met wat er al is. “In de meubelsector is nog veel winst te behalen, want jaarlijks belanden vele miljoenen kilo’s afgedankte spullen op de afvalberg.”
Sabine deed haar praktijkgerichte onderzoek in samenwerking met het Bijzonder Lectoraat Creatief en Circulair Ondernemen van Zuyd Hogeschool en Keyport. Uit gesprekken met experts, retailers en jongeren bleek dat er best bereidheid is om duurzamer te consumeren, maar dat onbekendheid, het imago van tweedehands producten en een onaantrekkelijke presentatie barrières vormen.
Circulair promoten als hip en uniek
Die drempels wilde Sabine wegnemen. “Ik wilde jongeren laten ervaren dat circulair niet saai of ouderwets hoeft te zijn, maar juist hip, betaalbaar en uniek.” Kringloop-Zuid in Maastricht was bereid mee te werken. Sabine bouwde er een showroom met ingerichte studentenkamers vol tweedehands meubels. Via een video op sociale media (TikTok en LinkedIn) en offline (posters) werd de showroom gepromoot. Sabine: “De reacties waren positief. Jongeren gaven aan dat de meubels verrassend stijlvol en goed bruikbaar waren. Ze waren onder de indruk van het prijsvoordeel en gaven aan dat dat een reden zou zijn om tweedehands te kopen. Sommigen waren nog nooit in een kringloopwinkel geweest en vonden het overige aanbod rommelig. Meer overzicht en styling zou uitnodigender zijn.” Yorick Wolswijk, leidinggevende bij de Kringloop, was aangenaam verrast door de vele positieve reacties van klanten. “Iemand wilde zelfs de hele showroom opkopen. We zijn nu van plan om rond de Inkom volgend jaar, als veel nieuwe studenten in de stad komen wonen, de showroom met studentenkamer te herhalen. Overigens zien we al regelmatig studenten in onze winkel. Tot onze verbazing zijn dat vooral internationale, en dan met name Duitse, studenten.”
Communicatie en presentatie
Daarnaast richtte Sabine een pop-up kringloopstand in op Zuyd Hogeschool. “Dat leverde een laagdrempelige kennismaking op met circulaire producten, juist bij jongeren die normaal gesproken niet naar een kringloopwinkel zouden gaan. De pop-up leidde tot leuke gesprekken over duurzaamheid en hergebruik en er is behoorlijk wat verkocht.” Een workshop meubels pimpen leverde eveneens positieve reacties op. “Dat laat zien hoe belangrijk communicatie en presentatie zijn,” legt Sabine uit. “Als je circulaire producten aantrekkelijk presenteert en jongeren actief informeert, verlaag je de drempel enorm. Combineer dat met een hippe winkelervaring of een slimme loyaliteitsactie, en je maakt circulair kopen veel meer vanzelfsprekend.” Yorick herkent dat: “Tweedehands kopen is al lang geen taboe meer en voegt voor velen zelfs iets extra’s toe. Ook de online promotie is ontzettend belangrijk om jongeren naar de winkel te trekken.”
Uitdagingen én kansen voor retailers
In haar onderzoek nam Sabine ook bol.com en Het Goed mee als voorbeeldretailers. “Tijdens de Nationale Hackathon 2025 brachten deze organisaties het vraagstuk in, ‘wat te doen met retourproducten’. “Retourproducten worden helaas vaak vernietigd”, zegt Sabine. “Vorig jaar zijn bol.com en Het Goed een samenwerking aangegaan. Retourproducten in goede staat gaan naar Het Goed voor tweedehands verkoop. Uit onderzoek blijkt dat jongeren weinig weten over retourstromen en bol.com eigenlijk nooit aan circulair koppelen.” Samengevat concludeert Sabine dat jongeren best bereid zijn tot circulaire keuzes maar dat het bewustzijn en de kennis nog te wensen overlaten. Hier ligt een uitdaging én een kans voor retailers om het imago van tweedehandsproducten te verbeteren en de mogelijkheden voor circulaire aankopen beter zichtbaar te maken.