De Zuid-Limburgse bedrijven Escape Adventures (Maastricht) en Media INN (Sittard-Geleen) bestormen de Escape Room-wereld met een zelfontwikkelde innovatie: een virtuele escape room, die je met behulp van een speciale bril kunt spelen en waarbij je gebruik maakt van voorwerpen die in jouw omgeving staan. Deze combinatie van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) maakt deze co-productie uniek in zijn soort, stelt Frans Ottenhoff van Escape Adventures.
De game heet ‘’Time Cops – The Seagrave Mystery’ en is ontwikkeld mede dankzij een bijdrage uit het Kickstartfonds van ESZL. Het is geen eenmalige productie, maar het startschot voor een langdurige samenwerking tussen de twee bedrijven, waaruit meerdere spellen zullen voortvloeien. “Ik denk dat dit echt een impact zal hebben op de escape room-wereld”, zegt Ottenhoff. “Dit is er nog niet in Nederland, dus zal er veel interesse zijn. Niet alleen voor dit spel, maar ook voor eventuele toekomstige games.”
Ook thuis te spelen
Het verhaal van ‘’The Seagrave Mystery’ speelt zich af in een oud Engels landhuis, waarbij de spelers in diverse tijdzones een moord dienen op te lossen. Een ouderwets moordmysterie in een hypermodern jasje. Om het te spelen heb je alleen maar een VR-bril nodig, een app en een gering aantal artikelen die real life aanwijzingen vormen. “Hierdoor is het spel ook te spelen op je eigen locatie. Bijvoorbeeld thuis of tijdens een event op het werk”, legt Ottenhoff uit. “Mensen hoeven dus niet per sé naar een fysieke escape room toe te komen.”
Samenwerking
Escape Adventures is gevestigd onder de voormalige Brandweerkazerne in het centrum van Maastricht en baat twee escape rooms uit, waarvan al eentje deels gebruik maakt van VR. Media INN is een bedrijvencommunity van ondernemers die gespecialiseerd zijn in visuele media. Klanten kunnen deze samenwerkende ondernemers inhuren voor een opdracht. Het bedrijf staat onder leiding van Natascha Rouette en is gevestigd in Sittard-Geleen.
Geschikte partner
“In de ontwikkeling van de game zijn heel wat uren gaan zitten”, vertelt Frans Ottenhoff. “Daarom is Media INN zo’n uitermate geschikte partner, omdat zij de expertise in huis hebben om een dergelijk spel te helpen maken. Zeker als het gaat om het combineren van de VR- en AR-elementen.”
De coronacrisis heeft grote impact op bedrijven. Ondernemers moeten snel inspelen op de veranderende maatschappij en economie. De in de Economische Samenwerking Zuid-Limburg (ESZL) vertegenwoordigde partijen introduceren daarom het zogenaamde Kickstartfonds: een bijdrage aan initiatieven van samenwerkende bedrijven, die de kansen willen benutten die de veranderingen met zich meebrengen. Meer weten? Ga naar www.eszl.nl/kickstartfonds.