AI als de slimme medewerker die nog niks weet – maar heel snel leert

Ondernemen & innoveren

De redenen voor mkb-ondernemers om met AI aan de slag te gaan, zijn divers. Efficiënter werken, kennis delen, arbeidstekorten opvangen, innovatie versnellen, betere beslissingen nemen op basis van data en ga zo maar door. Hoewel AI zeker op het netvlies staat, is het vaak lastig om de mogelijkheden te vertalen naar de praktijk van alledag. De hands-on workshop ‘Bouw je eigen chatbot’ was voor acht ondernemers een eerste kennismaking met wat AI kan betekenen voor hun organisatie.

Ojo Meijers (The Next Wilson) nam acht deelnemers uit verschillende sectoren stap voor stap mee in het ontwikkelproces van een chatbot met behulp van het platform Botpress.com. Na een korte introductie over AI ging iedereen zelf aan de slag. De acht deelnemers kwamen elk met hun eigen vragen. Henriette Simons en Savannah Schüchner van de communicatieafdeling van Brightlands Smart Services Campus waren op zoek naar manieren om met AI de marketing efficiënter in te richten. “We willen vooral processen als goedkeuring en kwaliteitscontrole van content versnellen,” vertellen ze na afloop. Voor Gaston Hollands van maakbedrijf Habets Industrial lag de focus op kennismanagement. “We willen een interne vraagbaak ontwikkelen die kennis toegankelijk maakt die nu vooral in de hoofden van medewerkers zit.” De workshop gaf hem vooral het inzicht dat ‘AI een slimme medewerker is, die nog van niets weet’. Met andere woorden: een AI-model werkt alleen als het goed getraind is. Camiel Bergs van Muralis kwam vooral om te verkennen wat AI voor zijn bedrijf zou kunnen betekenen. Zijn conclusie? “Het was een interessante middag, maar het bleek toch wel ingewikkelder dan ik dacht.”

MKB en AI: kansen in Zuid-Limburg

De constatering dat AI ingewikkeld als ingewikkeld wordt ervaren, raakt de kern van waar veel Zuid-Limburgse bedrijven mee worstelen. Ojo Meijers: “Er liggen heel veel kansen, maar hoe een bedrijf AI inzet, moet wel passen binnen dat bedrijf. Wij adviseren om klein te beginnen en te experimenteren; bijvoorbeeld met een digitale sales-assistent die offertes maakt, of een frontdesk-assistent die reserveringen afhandelt of veelgestelde vragen beantwoord.  Als zoiets goed werkt, is opschaling naar een groter AI-team mogelijk.”

Brightlands Smart Services Campus en AI-hub

De Brightlands Smart Services Campus biedt MKB-bedrijven in Limburg en de Euregio juist ondersteuning bij het opdoen van kennis over AI en data science, verbindt MKB-bedrijven onderling en met bedrijven voor kennisdeling en samenwerking en helpt bij het vinden van oplossingen voor maatschappelijke en zakelijke vraagstukken.

Daarnaast herbergt de campus de AI-hub Brightlands, een van de zeven nationale hubs binnen de Nederlandse AI Coalitie. AI wordt hier ingezet om innovatie te stimuleren en oplossingen te ontwikkelen voor maatschappelijke en economische uitdagingen.

Voor ondernemers betekent dit dat ze niet alleen staan: in de regio is expertise, een netwerk en praktische ondersteuning beschikbaar om de stap naar AI-toepassingen te maken. Workshops zoals Bouw je eigen Chatbot laten zien dat de drempel om met AI aan de slag te gaan lager is dan veel ondernemers denken. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat het geen quick fix is, maar vraagt om het formuleren van een weloverwogen doel, investering in tijd en het verzamelen van kennis om de AI-assistent te trainen.

Gerelateerde artikelen

Ondernemen & innoveren

Zuyd Hogeschool start nieuw opleiding Applied Data Science & Artificial Intelligence

Ondernemen & innoveren

Pleidooi meer (eu)regionaal denken tijdens hybride Dag van de Stad

Beleven & Verblijven, Ondernemen & innoveren, Werken & Leven
Menu