De chirurgische hoofdloep van i-Med Technology, gevestigd op de Brightlands Maastricht Health Campus, blijkt óók een grote meerwaarde te hebben in het medisch onderwijs. Dat blijkt uit een test die recent is uitgevoerd met prof. Henk Santbrink en geneeskundestudenten. “De studenten kijken letterlijk mee door de ogen van de chirurg”, zegt Jaap Heukelom, co-founder van i-Med Technology.
De loep is oorspronkelijk ontwikkeld voor chirurgen. Het grote voordeel van de hoofdloep is dat de chirurg op afroep hoge resolutie beelden kan toevoegen, zoals 3D CT- of MRI-scans. Alle relevante informatie is zo in één oogopslag beschikbaar. De chirurg hoeft niet telkens naar een computerscherm te lopen maar kan geconcentreerd doorwerken. Dit verkleint het risico op fouten en complicaties en bovendien duren operaties korter.
Kickstartfonds ESZL
Nu blijkt de chirurgische hoofdloep dus ook van grote toegevoegde waarde te zijn voor het onderwijs van geneeskunde studenten. Jaap Heukelom: “Bij het stilvallen van het onderwijs tijdens de eerste coronagolf, werd i-Med Technology gevraagd mee te denken over een manier om het chirurgie onderwijs te laten doorgaan. Met behulp van het Kickstartfonds van ESZL hebben we aan dit verzoek gehoor kunnen geven. Samen met Science Vision, de audiovisuele dienst van het Maastricht UMC+, en Prof. Henk Santbrink hebben we dit opgepakt.”
Anatomieles
De eerste test betrof een anatomieles van Prof. Santbrink. Drie studenten bevonden zich in een aparte ruimte in het ziekenhuis en konden 3D meekijken. Een andere groep van 15 studenten keek 2D mee vanuit thuis. Hoewel het de eerste keer was, en zeker nog niet perfect, waren zowel de studenten als de docent al heel tevreden. Studenten zien het zelfs als een geweldige oplossing die niet onderdoet voor het normale onderwijs. Prof. Santbrink vertelt dat hij even moest wennen aan het in- en uitzoomen. “Maar het was prettig werken. Het beeld was goed, stabiel en scherp. Ik zie veel mogelijkheden voor dit apparaat.”
Live meekijken én vragen stellen
Volgens Jaap Heukelom biedt de chirurgische hoofdloep veel voordelen voor studenten en coassistenten. “In de drukke OK is het vaak lastig een glimp van de handelingen van de chirurg op te vangen. Dat is met de chirurgische hoofdloep opgelost. De beelden worden live gestreamd waardoor anderen door de ogen van de chirurg kunnen meekijken maar bijvoorbeeld ook vragen kunnen stellen. De hoofdloep biedt zo de mogelijkheid om aan grote groepen tegelijk chirurgische basisvaardigheden te leren.”
Bijscholing op afstand
Jaap Heukelom voorziet een grote toekomst voor de chirurgische hoofdloep in het onderwijs. “Eerste stap is de loep samen met onze partners verder voor dit doel vervolmaken en testen in nieuwe sessies. We denken dat de loep ook van grote toegevoegde waarde kan zijn voor bijscholing van artsen, zeker als ze werken in afgelegen gebieden in de wereld. Daarnaast gaan we de toepassingsmogelijkheden in andere medische disciplines – denk aan tandheelkunde – verder onderzoeken. Mooi is dat het MUMC+ als launching customer een aantal systemen begin 2021 wil installeren voor gebruik in de operatiekamers en dan ook tevens voor onderwijs van studenten Chirurgie.”