De Broedkas is een nieuw initiatief in Maastricht, bedacht door Manon Machiels (Samen voor Maastricht) en Jeroen Wijckmans (Trajekt). Manon Machiels: “Doel is maatschappelijke organisaties verder te helpen met de kosteloze inzet van kennis, expertise en netwerk van het bedrijfsleven. Broedkas is gericht op duurzame samenwerking.” Juupu is zo’n maatschappelijke organisatie die aanklopte bij Broedkas.
Juupu, in 2016 opgericht door (dan nog) tieners Juul en Puck Knols, heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een heuse jongerenbeweging die zich inzet voor mensen die in armoede leven. Waarbij armoede breed moet worden geïnterpreteerd; Juupu richt zich op mensen zonder geld, maar ook op mensen die eenzaam zijn, een slechte gezondheid hebben of om een andere reden niet meedoen in de maatschappij. Dat doet de beweging door te investeren in de talenten van jongeren onder het motto: jong geleerd is jong gedaan.
“Meedoen aan de Broedkas is interessant en leerzaam. Het doet een beroep op je creativiteit, geeft energie én vergroot je netwerk”, vindt Joris Berger, Executive Director of Corporate Engagement bij de Universiteit Maastricht. “In slechts een paar uurtjes tijd heeft onze maatschappelijke organisatie Juupu zeer bruikbare ideeën opgehaald”, zegt Ceriel Knols. “Samen met de deelnemers van de Broedkas werken we nu aan de realisatie daarvan.”
Overdragen gedachtengoed
Ceriel Knols: “Juupu is bijzonder succesvol gebleken. Steeds meer jongeren sluiten zich aan en we doen mooie dingen voor mensen die het hard nodig hebben. We worstelden echter met de vraag hoe we ons gedachtengoed zo goed mogelijk kunnen overdragen aan de (potentiële) achterban. Samen met enkele experts en onder leiding van Vivian Hoogland (MUMC+), hebben we ons in de Broedkas op dat vraagstuk gestort. Na drie uurtjes brainstormen, discussiëren en filteren gingen we naar huis met een geweldig idee: een documentaire over Juupu.”
Snelkookpan
“Het was een fantastische bijeenkomst”, vertelt Joris Berger. “Ik was erbij gevraagd vanwege mijn financiële achtergrond en mijn contacten met het bedrijfsleven. Andere experts kwamen uit de hoek van onder andere onderwijsinstelling Vista College, Brightlands en uit de marketingsector. De sessie laat zich nog het beste vergelijken met een snelkookpan. Het borrelde en het bruiste en het is natuurlijk geweldig dat Juupu met een bruikbaar idee verder kan.” Ceriel onderstreept dat. “We zitten nu volop in de uitwerkingsfase samen met professionals die zich hiervoor willen inzetten, maar waarbij vooral onze jongeren hun steentje bijdragen. Of het nu gaat om het maken van een begroting, het schrijven van het script, het maken van een planning en alles wat er verder bij komt kijken. Want dat is óók waar Juupu voor staat: Van, Voor en Door jongeren! We willen jongeren in hun talenten aanspreken, ze praktijkervaring laten opdoen én bewust maken van de wereld om hen heen zodat ze nu en later het verschil kunnen maken.”
Mooie manier van maatschappelijk ondernemen
De deelnemers aan de Broedkas komen nog regelmatig bij elkaar om de voortgang te bespreken. “Dat is mooi aan dit concept”, aldus Joris Berger. “Het is geen eenmalige actie, je gaat echt een verbinding aan met elkaar. Aan de andere kant weet je ook dat dit project op een gegeven moment klaar is en je weer verder kunt met het volgende. Ondertussen heb je dan wel veel nieuwe mensen leren kennen, want iedereen spreekt zijn of haar netwerk aan voor het maatschappelijke doel. Voor het bedrijfsleven is Broedkas een mooie manier om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op een leuke, laagdrempelige en nuttige manier te nemen.”
Meer weten over de Broedkas? Ga naar: www.samenvoormaastricht.nl/broedkas, of mail: jeroen.wijckmans@trajekt.nl / manon@samenvoormaastricht.nl
Meer weten of meedoen met Juupu? Mail naar info@juupu.nl