(Foto: wethouder Judith Bühler van Sittard-Geleen overhandigt een levering mondkapjes aan Joep Smeets van het Rode Kruis)
Mondkapjes zijn in deze coronacrisis een gewild goed. Zeker voor de zorgsector. Maar met name aan het begin van de pandemie waren er te weinig mondkapjes voorhanden. Bovendien waren afnemers afhankelijk van overwegend buitenlandse partijen. Stemmen gingen op om dichterbij huis te produceren. BAB-Medical nam die handschoen op. Het Sittardse bedrijf produceert mondkapjes, met steun vanuit het Kickstartfonds, lokaal én sociaal.
BAB-Medical startte een maand geleden met de productie van de mondkapjes in samenwerking met Vidar, het participatiebedrijf van de gemeente Sittard-Geleen. Vanuit een loods van de firma Collé, vlakbij de spoorweg, zijn er al meer dan 250.000 mondkapjes opgeleverd. “Een goed product van goede kwaliteit, voor een goede prijs, in Limburg geproduceerd, met behulp van mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt”, legt directeur Bram van Cleef uit.
Weten waar je product vandaan komt
Om het productieproces zoveel mogelijk in eigen hand te hebben, haalde het bedrijf een ‘mondkapjesmachine’ uit China. Enkel de grondstoffen voor de mondkapjes komen uit het Verre Oosten, waar een van de collega’s van Van Cleef zicht houdt op de aanlevering. Zo is een deugdelijk product verzekerd. “En dat is erg belangrijk”, benadrukt de directeur. “Je wil weten waar je product vandaan komt. Je wil staan voor kwaliteit. Daarom hebben we ervoor gekozen om zoveel mogelijk zelf te doen.”
Dat was overigens geen sinecure. De machine die uit China overkwam, moest door de mensen van BAB-Medical zelf in elkaar gezet worden. Zonder handleiding. “Maar we hebben in recordtempo de machine weten op te bouwen. Op donderdag begonnen we en op zaterdag waren we klaar. Volgens mij een record!”, lacht Van Cleef. “Vervolgens was het een proces van trial and error, zoals dat heet, om tot het gewenste eindresultaat voor de kapjes te komen. Een maand geleden waren we uiteindelijk helemaal klaar voor volwaardige productie.”
Om de hoek kopen
Een ander leerproces is het verkopen en uitleveren van de mondkapjes. De productie loopt hartstikke goed en er is ook veel belangstelling voor het product. Het Rode Kruis en MICU (de Mobiele Intensive Care Unit) behoren al tot afnemers van BAB-Medical. Maar desondanks kiezen andere potentiële klanten toch vaak voor de voor hen vertrouwde, overzees opererende leveranciers. “Terwijl dat toch iets is waar bij het begin van de coronacrisis van werd gezegd dat we dat niet meer zouden moeten willen”, stelt Van Cleef met enige verbazing.
“Ik denk dat er echt een mentaliteitsverandering moet komen. Een met meer bereidwilligheid wat betreft lokale en sociale productie” vindt hij. “Het is toch gek dat mondkapjes overwegend in het verre buitenland gekocht worden, terwijl je ze ook ‘om de hoek’ kunt krijgen? Mét ook nog eens transparantie over het productieproces en arbeidsomstandigheden. Dáár moeten we naartoe, maar ik besef dat dit wellicht nog tijd nodig heeft.”
De coronacrisis heeft grote impact op bedrijven. Ondernemers moeten snel inspelen op de veranderende maatschappij en economie. De in de Economische Samenwerking Zuid-Limburg (ESZL) vertegenwoordigde partijen introduceren daarom het zogenaamde Kickstartfonds: een bijdrage aan initiatieven van samenwerkende bedrijven, die de kansen willen benutten die de veranderingen met zich meebrengen. Meer weten? Ga naar www.eszl.nl/kickstartfonds.