Hoe zorg je ervoor dat inwoners van Maastricht, studenten en toeristen hun fiets in de stalling zetten of er tenminste voor zorgen dat hun fiets niet in de weg staat? Dat is best een opgave. De gemeente Maastricht investeert in de positieve voorlichtingscampagne #posifiets om de mensen te stimuleren vaker te fietsen, veilig te fietsen en vooral veilig te stallen in de binnenstad. De vele kris kras gestalde fietsen zorgen voor overlast. Onderdeel van die campagne is een VR-filmpje. Een mooi voorbeeld hoe Impact Gaming een bijdrage kan leveren aan maatschappelijke doelen.
Groei naar 90 deelnemers
De vijfde bijeenkomst over Impact Gaming vindt plaats bij de Tapijn Kazerne. De belangstelling is opnieuw groot en dat stemt positief. “Hoe groter en veelzijdiger het netwerk, hoe meer kansen Impact Gaming de regio biedt”, zegt kwartiermaker Raf Sluismans. “De regio wil een nieuw economisch cluster ontwikkelen op het gebied van Impact Gaming. In dit soort bijeenkomsten leren we elkaar kennen en weten we wat er speelt. Het netwerk groeit (inmiddels al bijna 90 deelnemers) en het is mooi dat de eerste samenwerkingen al vorm beginnen te krijgen.”
Luisteren naar de jonge generatie
#posifiets is een initiatief van de gemeente Maastricht. De universiteit is een belangrijke partner omdat de campagne zich vooral richt op studenten. Desiree Florie (Zuid-Limburg Bereikbaar) legt uit dat de campagne een drietrapsraket is: betere fietsfaciliteiten bieden, goede informatie en samenwerkingen (met o.a. fietsverhuurders, Expat Center en UM) en als derde handhaving. De campagne is in het Nederlands en Engels en is positief van toon. Naast traditionele middelen als flyers, posters, banners, gadgets, een promoteam tijdens de INKOM en uiteraard sociale media, is een VR-film toegevoegd. Projectleider Jelle Ummels: “We vinden het belangrijk te luisteren naar de jongere generatie. Voor dit filmpje hebben we de expertise van John Trienes van Goal043 binnengehaald.” John Trienes: “Wij zijn gespecialiseerd in serious gaming en dit is ons eerste maatschappelijke project. Omdat we hiervoor extra expertise in de vorm van 3D-artists nodig hadden, hebben we contact gezocht met de opleiding Digital Arts & Entertainment in Kortrijk.”
Obstacle run of VR-film
De aanwezigen krijgen de gelegenheid het VR-bril op te zetten en het filmpje te bekijken én mee te doen aan de obstacle run buiten. Het filmpje confronteert de kijker met onveilige situaties in de binnenstad zoals voetgangers die over straat moeten lopen omdat de stoep vol staat met fietsen en dan schrikken van de voorbijrazende auto’s. In de obstacle run is een straatsituatie nagebootst met fietsen aan beide kanten van het pad. Deelnemers lopen hier met donkere bril en blindenstok, rollator, rolstoel of kinderwagen doorheen. Dat blijkt niet mee te vallen. Een mooi staaltje van bewustwording. Na afloop evalueren de deelnemers het VR-filmpje en de obstacle run. Hoewel de laatste meer indruk heeft gemaakt, is er wel de overtuiging dat het filmpje van meerwaarde is. Het sluit aan bij de belevingswereld van jongeren en is overal gemakkelijker te bekijken.” Goed nieuws is bovendien dat het project werkgelegenheid heeft opgeleverd, want de 3D-artists zijn in vaste dienst genomen bij Goal043.